søndag 2. november 2008

Gresselig redningsaksjon

Sist gang jeg skrev her var det første frostnatt. Den ble etterfulgt av den første snøen dagen etter. Ikke mer enn 2 cm snø, men likefult SNØ! Jeg var ikke så overvettes begeistret og bestemte meg sporenstreks for hjemmekontordag. Det er så mange galninger ute på sommerdekk den første snødagen, at jeg helst kjører minst mulig den dagenWinking. Ungene var dog enomt entusiastiske over den første snøen og ville helst ha vært ute før frokostLaughing.

Vel, den lå ikke lenge for å si det sånn.... Men kaldt har det vært i det siste, - 3-4 grader om natta faktisk.

Torsdag gjorde jeg et skikkelig scoop. Via jobben var jeg på Gartnerdagene på Gjennestad. Det er en fagmesse for professionelle gartnere. Det var en del utstillere som hadde planter med seg, og etter noe foriktig fisking kom det frem at de fleste plantene ble kastet etter messen. HVA!! Det ble for mye for meg, tenke seg til hvilken massakre! Nei, - her var en redningsaksjon på sin plass. Det var nemlig en stand som hadde flere ulike gress og noen stauder med seg. Fiiiiiine sådanBig Grin. Da jeg dro hjem fra jobben den dagen hadde jeg med meg Santolina chamaecyparissus 'Nana' (vil den overvintre tro?), Cymbopogon citratus (står det på lappen, men jeg tror ikke det er sitrongress, men en lav, variegert carex eller noe sånt), og Carex comans 'Frosted Curls'. De er alle plantet i drivhusbedet i dag. Måtte riktignok hakke løs litt stivfrosset jord først, men pyttsann.

I dag tror jeg faktisk at jeg har gjort min siste hageøkt før vinteren. Begonia aff. pedatifida og Yucca whipplei er blitt dekket med skiferhelle med tørre blader som isolasjon under. Jeg krysser fingerene for at det går braNailbiting. Jeg klippet også ned sommerblomstbedet for det så så enormt pistrete ut. Ellers kan det noteres at alle pellisene er kommet i hus. Ikke så mange da, men en 20-22 stykker. De fleste krukkene med stauder er satt under tak. Plantelyset er slått på og står og betjener en liten hær av stiklinger av ymse slag.

Komposten er fullstendig stappfull. Godt det er vinter snartTime out.

2 kommentarer:

Anne på Moseplassen sa...

jøye for noen kupp!
Det er bra du viste annsvar og reddet de forskremte stakkarene, sånne adoptivforeldre kan man aldri skryte nok av :D

Silja sa...

He he, ja det ansvaret følte jeg var påtrengende ;-)