tirsdag 26. mai 2009

Hageraid hos VidarG!

I dag har jeg hatt den store glede og ære av en hagevandring i VidarG sin hage. Det var virkelig en fantastisk rundtur. Og før jeg hadde vært der i 5 minutter hadde jeg kurven stappfull av planterLaughing. Hagen er utrolig flott, med massevis av sjeldenheter og lekkerbiskener. Iris og Primula i alle kriker og kroker, og av alle tenkelige slag. Og et fantastisk utvalg av andre stauder. Vidar mente at hagen så litt avblomstret ut akkurat nå, men jeg kan forsikre om at det ikke er mange hager som ser så flotte ut når de er avblomstret! Jeg synes det er moro å vandre i hager som er gamle, med mange godt etablerte planter. I kontrast til min egen hage som jeg har hatt kun i 3 1/2 år. Vidar har hatt hagen i 32 år, og det synes. Flere magnoliaer var fullstendig dekket av blomster. Selv om blomstene var på hell nå, kunne jeg lett forestille meg det blendende synest det må ha værtDay dreaming. Det laaaaange espalieret hans er beplantet med 140 klematis i tillegg til klatreroser. Det tror jeg faktisk at jeg må plent nødt til å se senere i sommerNot worthy.

Vidar er en engasjert hagemann, og ikke minst enormt gavmild. Jeg kom hjem med et svært lass av de lekreste stauder i alle varianter. Der var det ikke mulig å si nei!Laughing Til slutt følte jeg meg nesten flau, men Vidar forsikret om at han synes det var så moro å dele av de nydelige staudene sine. 2 miniatyr-Hosta, av typen Überlekre, delta han villig av, selv om det bare var noen få skudd igjen til ham selv. De 2, Hosta 'Green With Envy' og Hosta 'Hydon Sunset', skal få fine plasser i hagen, det er sikkert. Ellers fikk jeg også med meg Primula, Iris, Dicentra og Heuchera  i mengder. Physostegia virginiana 'Variegata' ble jammen meg også med hjem i tillegg til flere Hosta, Arisaema, Filipendula, Coreopsis, Erodium manescavii, mm......Jeg gir meg ende over av slike folk!Not worthy  Tusen hjertelig takk! Big HugVidar er invitert på besøk i sommer, og da vet jeg at det skal bli mange lekkerbiskener med ham hjem igjenWinking.

Forresten striregnet det da jeg fikk tid til å ta meg av plantene. Jippi! Perfekt plantevær faktisk! Men jeg må innrømme at jeg kikket litt rundt meg da jeg gikk rundt med vannkanna i striregnet etterpå, for å vanne dem opp litt ekstra. Håper ikke naboene så meg. De må virkelig tro at det har tørna for meg. I går sto jeg nemlig med rompa i været og plantet ut sommerblomster til klokka var 23.45Whew.

7 kommentarer:

Harryford sa...

He he - Vidar synes "alltid" hagen er avblomstret - og ikke rart at noe alltid er avblomstret der - så mye som den hagen inneholder! ;-)
Jeg gleder meg til jeg en dag kommer i "oppbyggingsfasen" i min hage! - da er det er bare å komme - sier Vidar! :-)

Jeg har vist noen "Marosa stauder" i hagen og!

23.45!!!!!!!! ;-)

Marit sa...

Heldige deg! Jeg har fryktelig lyst til å besøke Vidar, men har ikke fått gjort det enda.

Det blir et annet perspektiv, en helt annen verden når plantene har fått utvikle seg i så mange år. I min hage har plantene kun stått i bakken i to år, og jeg trøster meg selv med det... ;-)

Trine sa...

Kjenner igjen følelsen av å "ta til man skjems" og være litt småflau på egne vegne over at man ikke har vett eller vilje til åsi nei takk ;-) Hadde samme opplevelsen som deg i fjor våres, da jeg besøkte Vidar og hans hage.
Tipper det flir flott der litt lenger ut på sommeren når alle clematisene blomstrer.

Ellen Walnum sa...

Tenk 140 clematis du! Det må jo være litt av et syn.

Heldige du som fikk se og oppleve alt dette. Og heldige du som fikk gå derfra meg så mange herligheter:-)

Nina i Paradiset sa...

Og hvor er bildene!!!
;)
Klem fra en som er grønn av misunnelse!

Sagae sa...

Moro å høre om ditt besøk hos VidarG.
Clematis prosjektet høres utrolig ut.

Hyggelig at du fant bloggen din igjen, du har vært savnet ;-)

Anonym sa...

Har vært så frekk å tagge/utfordre deg i bloggen min :)
God helg!