søndag 17. juli 2011

Henkokte tomater ala Camilla Plum

Tomater, tomater. Altfor mange tomater!
Siden drivhuset produserer uante mengder tomater for tida, fant jeg ut at en del av dem måtte konserveres, for vi klarer rett og slett ikke å spise dem alle.

Camilla Plum er en dame med bein i nesa og mange gode ideer. I tv-serien "Mad der holder" hadde hun et innslag om det hun kalte "Henkokte tomater". Oppskriften finner du her.
Jeg synes det så ut som en utmerket ide og satte i gang.
Jeg tok ikke bilde av tomatene, men det så omtrent slik ut, bare at det var mange flere tomater:


Jeg brukte en blanding av 8 tomatsorter: Black Russian, Gemini, Tigerella, Sungold, Yellow Pear, Green Sausage, Golden Sunrise og Gardeners Delight.


Man putter rett og slett alle tomatene på et glass, sammen med basilikum, hvitløk, salt og en skvett olje. Store tomater kan deles opp, mens små går hele i glasset. Da ser det omtrent slik ut:



Jeg brukte 3 ulike typer glass, men jeg synes vel egentlig at de vanlige syltetøyglassene er enkle og greie. Dessuten er det fint at man kan sjekke om glassene er tette ved å trykke på lokket. Det er jo viktig med slik konservering.

Glassene lukkes og settes i kald ovn, som settes på 110 grader C.

Emil har en finger med i spillet her:



Innholdet ekspanderer en del, så glassene mine kokte over ørlite grann. Neste gang skal jeg ikke stappe dem riktig så fulle!

Glassene skal så stå i ovnen til tomatene er godt kokte, det tok vel 3/4- 1 time omtrent. Da så glassene slik ut (betydelig mindre appetitlig ja...):







Jeg må tilstå at utseendet ikke akkurat vekker den store begeistringen. Men det var inntil jeg åpnet et glass og smakte. Helt vidunderlig! Med litt landbrød og noen gode oliven blir dette et herremåltid rett fra glasset. Og brukt i supper og slikt tror jeg at det kan bli meget bra :-) En liten nype sukker hadde gjort seg , så det blir med i neste ladning.

13 kommentarer:

Maiblomst sa...

Mmm! Det blir herleg utover hausten:-)

Margrethe sa...

Takk for tipset. Det frister å prøve.

Tins roser sa...

Hei, så koselig blogg du har og for en fin hage! Melder meg som følger hos deg og så må du gjerne titte inn hos meg! :)

TINTIN

ElseT sa...

Eg er grøn av misunning, tomatane mine er og grøne. Eg har og sett Camilla Plum og er stor fan av henne. I fjor venta eg på stor tomathaust som ikkje vart noke av, i år ser det betre ut og eg har planane klare for tomatkoking. Takk for tipset om litt sukker.

Mathildes Eden sa...

Hei Marosa! Her var det kjekt å være. Jeg og misunner deg tomatene ! Jeg og hadde nok gjort noe liknende med dem. Jeg legger meg som følger og håper du vil besøke meg!

Strikkelise sa...

Lekkert! her er det null tomater, så jeg får nøye meg med å se på bildene dine :)

hageglad sa...

Hei! Så gøy å se hva du har gjort med tomatene! Jeg har C. Plums havebok hvor hun skriver om denne måten å konservere på og jeg håper jeg får såpass mange tomater jeg også at jeg kan prøve dette. Det ser jo riktig vellykket ut for din del i hvertfall.Tenker du kommer til å lage mye godt av tomatene.Hvis du dyrker chili kan du gjøre det samme med de! Hege

line sa...

De så jo riktig så godt ut :)

I fjor laget ovnstørkede tomater (delte cherrytomater i to og drysset litt salt og timian over og tørket dem i ovnet på 100 grader) Når de var ferdige fylte jeg dem på glass og fylte opp med en nøytral olje. De ble kjempegode og holdt seg veldig godt ;)

Miamaria sa...

Smaker også godt som tilbehør til ellers kjipe kjøttgreier (eks. karbonade i et nødsfall), og på pizza!

Dét til og med når man bare bruker kjip glass-basilikum. Fantastisk hvor godt i forhold til hvor enkelt!

Mariann S sa...

En flott måte å ta vare på tomatene på :) Og tomater er jo også sunnere etter oppvarming :)

Sissel sa...

Spennende! Kan nok være enig i at det så mer fristende ut før de ble kokt - men det er helt sikkert godt. Har ikke drivhus så tomatene modner seint her. Legger meg som følger på bloggen din. :)

Lin sa...

Gosh dette var da veldig smart!!!
Denne oppskriften stjeler jeg asap :)

Takk takk!

Blogger sa...

Hey Ya'll,

Below are the most recommended BITCOIN exchange services (BTC for Currency):
Coinbase: $1 minimum trade
CoinMama

Earn free BITCOINS with the best Bitcoin faucet rotator:
IACBit.org Faucet Rotator