søndag 5. februar 2012

Moseplassens X-faktor: Gult fyrverkeri!

Moseplassen har utlyst konkurranse: X-faktor - Blomsterutgaven. Denne gangen er det fargen GUL som er i fokus. Og siden det er en vanvittig evighet siden siste blogginnlegg her, bestemte jeg meg sporenstreks for å delta!

Min kandidat er fra egen hage, en ballblom som er kjøpt på det lokale planteauksjonen for noen år siden. Jeg vet ikke nøyaktig art, men antar at et er en Trollius chinensis eller muligens T. ircuticus. Pen er hun uansett :-) Gulfargen er mettet, intens, men likevel behagelig. Dessuten synes jeg at formen er så uhyre interessant. Fyrverkeriet i midten overrasker meg like mye hver gang den kommer i blomst!


Ååååååå, jeg gleder meg til sommeren jeg....


8 kommentarer:

Marit sa...

Kjempefin! Ballblomster er et skikkelig fargesterkt innslag i staudebed ja. Lykke til!

Tins roser sa...

Nyyydelig! De er virkelig
flotte!

Unn :)

Anne (Moseplassen) sa...

jeg er helt enig. Vakker form!
En av de bra tingene med denne konkurransen er at jeg oppdager nytt og minnes på gammelt. Ballblom feks har nå seilet opp som en "burde-ha". Dessverre blir det nok ikke en plante jeg tar inn i hagen med det første (her blir veldig god drenering), men om/når vi får dam så skal jeg se om den kan få stå nær den.

Turid sa...

En utrolig lekker blomst :)

Maria sa...

Lekker Trollius. Og så flott med bakgrunnen av ulike farger, blader og former! Den er jo et syn mot de mørkerøde bladverket til for eksempel parykkbusken.

Ingrid Tunheim sa...

En nydelig kandidat......

Laila -Karin sa...

Lekker

Snuffeldyret sa...

Kjempeflott! Selv om den er varmgul.. ;-)