lørdag 26. desember 2009

Snø, regn og bekymringer for plantegullene

Nå er det jammen meg lenge siden jeg har fått skrevet noe i denne bloggen. Jeg har vært litt ute av hagemodus etter en lang sesong. Mye å gjøre på jobben har også gjort sitt. Men nå er romjula her, med litt tid til oversSmile. Været gjør meg helt tullerusk for tida. Det er beinkaldt, mildt, snø og regn om hverandre. I går og i natt snødde det skikkelig, så nå har vi ca 30 cm snø, med speilis under. Og i natt er det meldt regnEye-rolling, etterfulgt av sprengkulde. Jaja, ihvertfall etter den Nevlunghavnske skalaen, ca 10-15 grader minus. I hvert fall har jeg nå prøvd å lette forholdene litt for de minst herdige plantene ved å spa godt med snø over dem. Så får vi bare håpe på at ikke regnet når ned til jorda under. Jeg er kjempebekymret for Dieramaene mine som hadde blitt så store og fine planter i år. De sådde jeg i fjor vinter, så jeg håper å få blomst på dem i år hvis de overlever dette himla været. Også parykkbusken, Santolina, det variegerte tulipantreet og Cornus kousa har fått et godt lag med snø. Håper det hjelper litt i hvert fall.

På planterommet er det skikkelig kalas for spinnmidden. Har noe stiklinger av Ipomoea batatas som de ser ut til å være innmari glad i. Men det er jeg også, så nå må jeg snart ta meg sammen og finne frem Provado Plus. De får ikke leve over jula de nei....

Ellers må jeg si at det har vært morsomt å følge med på årets julekalender på Hagegal. Folk har vært utrolig kreative og kunnskapen som er utvist har vært helt vanvittig!Big Hug

Riktig god julehøytid ønskes dere alle! Måtte 2010 bringe oss mange gode hageminner!Open-mouthed

7 kommentarer:

Mari Anne sa...

Så hyggelig å høre fra deg igjen. Jeg har også vært ute å spadd i snøene i dag. Magnoliaen ble nesten borte, den står der hvor snøen må lagres. Håper veiene våre krysses i 2010, det hadde vært så hyggelig.

Rita Hogefeld sa...

God julehøytid ønskes deg og familien også. Og godt nytt år :)

Anonym sa...

God romjul!
Det går nok bra. Siden bakken er frossen kommer vel ikke vannet ned slik at det rotfryser. Forhåpentligvis. Her ser det ut som at været hopper over mildværet og går rett til sprengkulde...

Villrose sa...

Fortsatt god jul, og tvi tvi med kostelighetene under snøen!

Marit sa...

Hyggelig å høre fra deg igjen! Fortsatt god jul!

Mariann sa...

Fortsatt riktig god jul til deg også.

IngunnBW sa...

Kosleig med et innelgg fra deg igjen :) Krysser fingrene for de små under sneen! God romjul :)