torsdag 18. september 2008

Brød med god tid

I kveld har jeg gjort det jeg egentlig er veldig glad i, men ikke finner energi til i hverdagen. Jeg har bakt! Det vil si, jeg har ikke bakt, bare satt deig. Tenkte å teste ut langtidshevet speltbrød. Så deigen ble satt nå nettopp med kaldt vann, litt gjær, salt og siktet og sammalt grov spelt. Deigen ble så plassert i matboden ved 16 grader. Det blir spennende å besøke den i morgen tidligfingerscrossed Da skal den bakes ut og heves ved romtemperatur i 1-2 timer før steking. Jeg simpelthen eeeeelsker brød i alle former og fasongersmile_tongue, så jeg gleder meg til å se resultatet.

I morgen har jeg fri fra jobben, så da tror jeg at jeg må få gjort litt i hagen (Det vil si etter at innearbeidet er gjort. Må prøve å gjenopprette maktbalansen med hybelkenguruene og havregrøtfartsdumpene på gulvet).

Drivhuset trenger uansett en alvorlig opprydning. Tomatene er på hell og det samme er agurkene.

2 kommentarer:

Marit sa...

Så flink du er! Kjenner brødlukten helt hit :)

Opprydning i drivhuset er en kjedelig, men dog så nødvendig jobb. Jeg har ikke fått somlet meg til det jeg heller, men det må jeg bare se til å få gjort.

Nunne sa...

Det må du fortell oss mere om! Jeg bake rogså i kveld. Ei eplekake jeg har funnet oppskrift på hos tove i Tankar i ein kvardag...
og muffins av jyttemel. Jeg har cøliaki, så jeg lager litt rare ting. Spelt er ikke glutenfritt, dessverre, men jeg har også bakt spelt brød. Men dine høres spennende ut.
Kanskje jeg må sende deg ei oppskrift på et knallgodt grovbrød...?
Hilsener fra Nunne.